Sibasaon Minggu Invocavit, 17 Februari 2013
5 Musa 6:10-19
Parlobeini.
Buku 5 Musa aima Buku palimahon humbani Tanakh (Taurat). Bani bahasa i
Eropa, buku 5 Musa isobut Deutronomium,
na iadopsi humbani bahasa Latin pakon bahasa Yunani Δευτερουόμιου. Bani bahasa Heber buku on isobut Devarim
na marati “kata-kata”. Istilah Devarim ibuat humbani kalimat awal bani
buku on: "Eleh ha-devarim" na
mararti “inilah perkataan-perkataan” (yang
diucapkan Musa). Jadi, isi pokok 5 Musa on aima pidato (perkataan-perkataan)
Musa hubani bangsa Israel, khususni sanggah marianan bangsa ai i dipar ni
Jordan, bani pamah tontang ni Suf, iholang-holang ni Paran, Tofel, Laban,
Hazerot pakon Disahab (Lih. 5 Mus. 1:1), anjaha panorangni aima bani ari
parlobei bulan pa sampuluhduahon bani tahun terakhir pardalananni sidea hun
Masir (5 Mus. 1:3).
Pidato on aima songon sada wejangan laho pasirsirhon diri mamasuki
wilayah na dob dokah itadingkon sidea. Mase pala ibahen Musa wejangan ai hubani
Israel? Parlobei: Tongon, realitasni
Kanaan na sinobutni Bibelta aima tanoh habaoranni dadih pakon manisan ni
huramah (5 Mus. 6:3), tapi maningon do homa jujur hita mangidah bahasa paima
imasuki sidea huta Kanaan, domma adong ijai bangsa-bangsa Kanaani na lang
sahaporsayaon pakon sidea anjaha ai berpotensi mempengaruhi (parsedahon)
identitas Israel selaku bangsa pinilihni Naibata. Kanaan adalah peluang sekaligus ancaman bani identitas Israel. Na paduahon: Padanni Naibata bani Israel
aima padan na marlaku marribu-ribu sundut (Lih. 5 Mus. 7:9). Jadi panratah-ratahion
marhitei wejangan nokkan martujuan
laho memotivasi Israel ase totap manggolom padan na dob binulawankon sidea
pakon Naibata. Ibagas na sihol pungkahonni Israel babak baru pargoluhanni
sidea, iojur do sidea ase totap manggoluh ibagas jalur na dob itotapkon Naibata marhitei padanNi, ase ulang surut
idopni uhurni Naibata bani goluhni sidea.
Hatorangan Teks
Laho mamasuki tanoh Kanaan na
mengundang anjaha mengandung tantangan ai, Musa mangontang bangsa Israel laho mempersiapkon
diri. Persiapan on martujuan ase sanggah ibagas parjumpahanni (asimilasi pakon sosialisasi) sidea pakon bangsa-bangsa Kanaani na manumbah Baal/animisme,
bangsa ai totap boi pataridahkon jati diri na mantab. Lang terpengaruh/salih.
Persiapan ai ipungkah Musa marhiteihon na paratahkon konsekwensi perjanjian na
dob binulawankon ompungni sidea ronsi na binulawankonni sidea pakon Naibata (5
Mus. 4:31; 5:2-3; 7:9) .
Konsekwensi perjanjian ai, Israel
maningon manggoluh ibagas hapansingon (qadosy).
Halani ai porlu do adong aturan (mitswah)
pakon uhum (misypatim) na gabe
pranata pargoluhan (Lih. 5 Mus. 6:1-2). Pandalankonni aturan pakon uhum ijon,
sedo bermaksud mambahen beban bani
Israel, tapi in ma hataridahan balosni sidea dompak habanggalonni pambahenanni
Naibata na dob paluahkon sidea humbani parjabolonnonni Masir. Ase, pandalankonon
aturan pakon uhum ibagas malasni uhur (sedo beban) ai do na pinindo ni Naibata
ijon (Bdk. Psalm. 119:47). Jadi, pandalankonon ni bangsa ai bani aturan pakon
uhum, aima na gabe tanda bahasa sidea aima anakni Naibata. Identitas selaku
bangsa pinilihni Naibata boi totap sihat bani Israel pitah ibagas hasirisronni
mardalan bani aturanni Naibata.
Parpadanan (covenant) aima idupni uhur (anugerah)
sekaligus parentah, janah haduasi mardalan seirama.
Ijin irahut padan ai, ijai ma homa maningon mardalan dua sisi parpadanan
nongkan. Marhitei parpadanan ai ibere do hubani Israel idopni uhur songon na
dob binulawankonni Naibata hubani sidea. Bani konteks perikop on ipatalar
marhiteihon na jinalo sidea huta na bolon pakon na dear na so pinungkahni
sidea, rumah na gok marisi ugas na so niisini sidea, parigi na hinurak na so
hinurakni sidea, sonai age anggur pakon hayu zetun na so sinuanni sidea (5 Mus.
6:10-11). Halani ai gabe keharusan hubani Israel laho manggoluh ibagas uhum
pakon aturanni Naibata. Ipagolpa si Musa do bangsa ai ase totap jaga bani
aturanni Naibata, ulang lupa sidea (5 Mus. 6:12-13). Lupa mararti do ai
mangengkar! Pangengkaran hubani padan mararti do ai pangengkaran hubani idopni
uhurni Naibata. Anjaha mararti do homa ai hamateian/ kebinasaan. Bani hata na
pondok boi hatahononkon bahasa hasirsironni Israel mandalankon uhum pakon
aturanni Naibata, ai do na gabe hagoluhan bani sidea. Sebalikni, pangengkaran
mararti hamateian. Hatani Naibata do na gabe bona ni hagoluhan bangsaNi anjaha
maningon in ma sitangihononkon.
Agama pakon budaya bangsa-bangsa
Kanaan manghaporsayai bahasa Baal pakon dewa-dewa aima sumber hagoluhan
(mambere kesuburan pakon kelimpahan). Proses asimilasi pakon sosialisasi
na terjadi i Kanaan ra do mangkorhon ha-lupa-on
bani aturan ampa uhumni Naibata. Sebagai bangsa na mulak mandasor, tontu buei do kesenjangan na terjadi antara bangsa
Kanaani pakon Israel. Kesenjangan cenderung menundang jolma laho berfikir instan, mandalankon cara na so talub,
pnl. Ase, ibagas na mandompakhon tantangan on, pidatoni Musa on sihol
patotapkon uhurni bangsa ai bani pasu-pasu pakon gogohni padanni Naibata ibagas
hatundukonni bani uhum ampa aturan.
Manangihon ronsi
manghagoluhkon uhum pakon aturanni Naibata na ipadas sebagai konsekwensi
parpadanan Israel pakon Naibata aima pangajaran pakon petunjuk na manrimpun
sura-surani Naibata hubani bangsaNi. Aturan pakon uhum bermuara bani kenyaman
ronsi kesejahteraan (syalom). Aturan pakon uhum maningon do niaruson
domu hubani maksudni Naibata (syalom)
ai. Mangiringkon uhum pakon aturanni Naibata garansini aima syalom. Ai do ase bani ayat 14-15
ipagolpa do bangsa ai ase ulang manlembang hubani naibata na legan (Baal,
dewa). Panlembangion mararti mambangun tembok pemisah hubani syalom ai, mararti do homa ai pagajakhon
ringisni Naibata, janah lambin dohor hu mateian.
Setia do Naibata bani padanNi
(5 Mus. 5:10). Kesetiaanni Naibata bani padan na binulawankonNi domma nyata
bani sejarah pargoluhonni Israel. Lang porlu be ilajou atap pe ipertanyahon use
(5 Mus. 6:16). Manlajou atap pe mempertanyakan kesetiaanni Naibata mararti
sangsi bani kuasa ampa idopni uhurNi. Bani ayat-ayat sebelumni domma ipatugah
Musa piga-piga fakta sejarah kesetiaanni Naibata bani padanNi (5 Mus. 6:10-11).
Pengungkapan fakta sejarah on bermaksud patotapkon haporsayaonni Israel ase
ulang be sangsi bani Jahowa. “Lang be panorangni manungkun konsistensi
kesetiaanni Naibata bani padanNi, na tang siporlunan sonari aima pataridahkon
konsistensi kesetiaanta bani padan ai”. Ai do ase, gomus ipagolpa si Musa
bangsa Israel laho manramotkon padan, aturan pakon titahni Naibata hubani sidea
ibagas habujuron (5 Mus. 6:17).
Manramotkon padan, aturan
pakon titahni Naibata ibagas habujuron maningon do iterjemahkon bani situasi
kongkret, nyata. Titik berangkat penerjemahan ai aima holong dompak Naibata
secara total (5 Mus. 6:5). Mase? Halani titik berangkat parpadananni Jahowa
dompak Israel pe maronjolan bani holong do. Ambahni ai, pelaksanaan aturan
pakon uhumni Naibata na lang maronjolan bani holong pasti mambahen aturan pakon
uhum ai gabe aturan na matei, keras, janah gabe gurita aturan na mambahen goluh kaku anjaha suram. Wujudnyata
panramotionni padan, aturan pakon titahni Naibata aima goluh na pintor, na
madear anjaha marorientasi hu hasonangan (syalom).
Pambahenan na sonon aima pambahenan na marpihak bani aturan pakon uhumni
Naibata, janah mararti do ai marpihak bani Naibata. Marhiteihonni ai terjadi ma
komuni tindakan antara jolma pakon Naibata. Ibagas komuni na sonai ma jolma margogoh
mantaluhon ganup munsuh, ancaman na sihol mandorap goluh on (5 Mus. 6:19).
Poin-poin
Renungan Pakon Diskusi
1. Perikop 5
Musa 6:10-19 on patugahkon bahasa pasu-pasuni Naibata (Kanaan: tanoh habaoranni
dadih pakon manisan na huramah) mengandung dua sisi: Peluang pakon tantangan/
ancaman. Peluang do ai bani Israel laho pataridahkon hajongjonganni sidea
selaku bangsa na pinilih (istimewa), tapi sekaligus gabe ancaman bani
hajongjonganni sidea. Menurut ham, aha do na gabe syarat ase pasu-pasuni
Naibata ai boi tetap eksis gabe peluang?
2. Ipatugah
ambilan on hubanta, bahasa panramotion bani uhum pakon aturanni Naibata aido na
gabe kunci kesuksesanni Israel (bangsa pinilih). Naha do sikapta mangidah
kenyataan bani goluh on bahasa buei do halak na jelas lang manramotkon aturan
pakon uhumni Naibata (Mis. KKN) tapi “torsa” do idahon goluhni, sementara dong
na “bujur” tapi totap do manaron?
3. Israel
(sonai homa keluarga, pribadi ni halak na porsaya) ipilih laho gabe ‘etalase’
(sitiruon) bani bangsa-bangsa. Buei do kuasa na adong isekitarta na sihol
mangagou tujuan on. Pidato Musa bani perikop on martujuan membentuk generasi na
totap boi gabe ‘etalase’ marhiteihon mewarisi sikap na manghaholongi Jahowa
anjaha manramotkon uhum ampa aturanNi. Naha do hita nuan membentuk generasinta
selaku pribadi ronsi keluarga na pinilihni Naibata?
Pdt. Jonedy Chandra Purba
GKPS Resort Kalimantan Timur
Ambilan Minggu Invocavit, 17 Februari 2013
Mateus 4:1-11
Parlobeini
Parlajouan roh mandorap
pargoluhanni jolma marhiteihon bagei aspek, bagei panorang ronsi bagei ianan. Tujuanni
sonaha ase hatani Naibata lang be marhagogohon. Songan na hinatahonni Marthin
Luther: “Ketika Firman Allah yang suci
naik, ini selalu banyak ditentang Setan dengan segenap kekuatannya… ia
menyerangnya dengan bahasa palsu dan roh-roh penyesat dan para pengajar sesat.
Karena ia tidak dapat menghancurkan dengan kekuatan maka kemudian ia mencari
cara untuk menekan dengan tipu muslihat dan dusta” (What Luther Says, Concordia
Publishing House, edisi 1994, hlm. 395). Parlajouan aima manifestasi kuasa na
sihol pamagouhon identitas. Bani Padan Nabasaia, ilajou sibolis do jolma (Adam
pakon Hawa) ase lang be tunduk bani kesegambaranni
pakon Jahowa. Anjaha bani Buku Mateus, ilajou sibolis in do Jesus ase magou
identitasNi selaku Anak Hinaholonganni Naibata. Na takluk bani panlajouan
mararti kehilangan identitas ma ia.
Adong do kemiripan alur kisah
parlajoan bani buku 1 Musa pakon Buku Mateus. Na parlobei: Bani Buku 1 Musa kisah parlajouan itempatkon dobhonsi
barita panompaon rampung. Parlajouan terjadi dobhonsi naibata menegaskon
identitasni jolma (1 Mus. 1:26-28). Sealur do on pakon nasinuratkonni Mateus,
na manuratkon kisah parlajouanni Jesus dobhonsi pemaparan partubuh pakon
penyataan identitasNi marhiteihon pandidion (Mat. 3:3-17). Na paduahon: Bani buku Musa sipanlajou (sibolis) na ipatangkas
marhitei profil ulog, manlajou
marhiteihon cara na cerdik anjaha ipakei do bagei-bagei trik ampa taktis na
jenius. Gaya na sarupa taridah do homa bani buku Mateus. Ilajou sibolis in do
Jesus marhitei cara ampa trik na jenius homa (bahkan mamakei hata ni Naibata).
Kesejajaran on mengandung pesan khusus. Mateus (sahalak Jahudi), dengan sengaja
memanfaatkon struktur 1 Musa on laho patugahkon pesan: Bahasa ibagas Jesus do
ipungkah tinompa na baru (Ef. 2:15; 4:24), Ibagas Jesus domma talu sibolis
pakon ganup kuasani.
Hatoranganni Teks
Tonduy ni Naibata do na
mambobai Jesus hu halimisan, ase ilajou Ia (4:1). Bani zaman Jesus adong
ekspektasi bani halak Jahudi bahasa Mesias aima suruhan ni Naibata na martugas
mantaluhon kuasa hagolapan. Anjaha halimisan imaknai sebagai ianan ni tonduy
hagolapan. Jadi, secara eksplisit panoguonni Tonduyni Naibata hubani Jesus laho
hu halimisan martujuan menjawab ekspektasi ai. Artini, harohanni Jesus hu
halimisan marhitei panoguonni Tonduy patugahkon fakta bahasa ipungkah ma genderang perang manlawan kuasa tonduy
hagolapan anjaha ipertegas do homa bahasa Ia ma Mesias ai.
Bani na mandalankon
parporangan manlawan kuasa hagolapan (halimisan), ibobai Tonduy ni Naibata do
Jesus, janah mandalankon ritual puasa do Ia. Marpuasa 40 ari 40 borngin
pasingatkon hita bani aha na dob binahenni Musa bani Padan Nabasaia, aima
hataridahan ketaatan (ketundukan)
ampa relasi na intim pakon Naibata (Bdk. 2 Mus. 24:28; 5 Mus. 9:9, 18). Ritual
puasa na binahenni Jesus bani perikop on menegashon hasirsironNi manghagoluhkon
panogu-noguonni Tonduy ai Bani. Artini, idompakhon Jesus do parporangan ai
ibagas panghasomanion ampa pangurupionni Tonduy, sedo maronjolan bani kuasa
ampa gogoh kemanusiaanNi.
Secara hajolmaon, puasa 40 ari
40 borngin mambahen loheian Ia (Mat. 4:2). Hal on patugahkon sisi
kemanusiawionni Jesus. Selaku jolma, wajar do Ia loheian dobhonsi marpuasa
sonai dokahni. Gabe galek ma sisi kemanusiawionNi. Ipakei sibolis do keadaan on
laho manlajou aha na dob iproklamirhon Naibata pasalSi sebelumni (Mat. 3:17).
Isuruh ma Ia mambahen batu gabe ruti (Mat. 4:3). Parlajouan na parlobei on
bermaksud laho manguji prioritas ampa
orientasi pargoluhan. Selaku anak hinaholonganni Naibata, aha do na gabe
prioritas pakon orientasi goluhNi? Sipanganon atap Hatani Naibata? Material
atap spiritual? Jesus mangutip 5 Musa 8:3 laho mambalosi parlajouan ai. Bani 5 Musa
8:3 ipatugah bahasa Naibata menguji bangsaNi 40 tahun dokahni i halimisan
anjaha paturutonNi do sidea loheian, tujanni ase bangsa ai menyadari aha do
sasintongni prioritas pakon orientasi goluhni sidea. Tongon, porlu do
sipanganon tapi lang sipanganon na gabe jaminan pargoluhan. Porlu do mangan,
tapi sedo mangan na gabe prioritas pakon orientasi bani pargoluhan on.
Marhiteihon kisah 5 Musa 8:3 on Naibata sihol patugahkon bahasa hatundukonni
bangsa ai hubani Hatani Jahowa ai do na padaskon sidea hubani hagoluhan.
Prioritas hidup berkaitan do pakon orientasi hidup. Anggo Hatani Naibata do na
gabe prioritas bani goluh secara otomatis goluhta pe pasti berorientasi bani
Kristus (gabe sarupa pakon Naibata). Goluh spiritualta mengontrol goluh
jasmaniahta. Lohei mewakili ganup hisap-hisapni daging (nafsu). Janah balosni Jesus on patugahkon banta ase menempatkon
hisap-hisapni daging (nafsu) bani
ianan na sasintongni (tepat). Jolma
sedo jabolon bani hisap-hisapni dagingni, tapi gabe tuan do. Ambahni ai,
menempatkon diri gabe tuan bani hisap-hisapni daging berkaitan do ai pakon
keyakinanta bani pemeliharaan Allah bani goluh on.
Panlajouan na paduahon aima
godaan laho menggeser panggilan pakon
sikap hidup. Ihatahon bani ayat 5-6: “Dob
ai iarahkon sibolis ai ma Ia hu huta na mapansing ai, ipajongjong ma Ia bani
anjung-anjung ni rumah panumbahan ai, anjaha nini ma hu-Bani: Anggo Anak ni
Naibata do Ham, lumpathon Ham ma hu toruh, ai tarsurat do: SuruhonNi do
malekatNi manatang-natang Ho, ase ulang antuk naheimu bani batu”. Domma
sinobut sebelumni bahasa Jesus aima Anak hinaholongani Naibata, na tinoguni
TonduyNi, na roh hu dunia on laho pasaudkon sura-suraNi. Isurahon Naibata do
ase Mesias na roh ai, roh ibagas rupa juak-juak (Jes. 53:4-12; Flp. 2:7).
Panggilan ampa sikap hidup mesias aima menghamba. Ibagas panggilan ampa sikap
hidup na menghamba lang adong keangkuhan/ kesombongan. Panlajouanni sibolis on
mencoba menggeser panggilan pakon sikap hidup menghamba nokkan ai. Hal on
kontradiktif do pakon panggilan ampa sikap goluh na maningon ipataridahkon
Jesus. Pangengkaran bani panggilan pakon sikap hidup ai mararti pangengkaran
hubani Naibata, merasa mampu hidup tanpa
Allah. Sombong/ angkuh! Keangkuhan adalah ibu dari segala dosa. Laho
menangkal panlajouan on, ihatahon Jesus do: Seng
bulih lajouonmu Tuhan Naibatamu (Mat. 4:7). Goluh na mangengkari panggilan
(sombong, angkuh) cenderung mambahen
hita salah menilai diri sendiri. Merasa
mampu hidup tanpa Tuhan, janah lang be manghaporluhon Naibata bani goluh
on. Bani konteks na sonon ma ipasingat hita marhitei balosni Jesus: Seng bulih lajouonmu Tuhan Naibatamu! Ai
ma sikap hidup na menganggap diri dos pakon Naibata. Panggilan ampa sikap hidup
na menghamba cenderung mengakui bahasa: tanpa
Tuhan saya bukan apa-apa! Tuhan
adalah segalanya!
Talu
bani panlajouan na paduahon, roh use sibolis melanjuthon panlajouanni na
patoluhon. “Iulakkon sibolis ai ma mamboansi hubani pakpak ni dolog na gijang
tumang, anjaha ipatuduhkon ma hu-Bani haganup harajaon na i dunia on ampa
hasangaponni. Jadi nini ma hu-Bani: Haganupan in hubere pe Bamu, asal ma ra Ham
marsombah hubangku” (Mat. 4:8-9). Ijon sihol do sibolis menggeser pengabdian.
Berehononni sibolis do harajaon ampa hasangaponni dunia on asal ra Jesus
menundalhon Naibata anjaha mengabdi hubani. Kontras pakon hadirionni Jesus na
gabe juak-juakni Naibata, na maningon manombah anjaha takluk bani Naibata.
Ibalosi Jesus do panlajouan ai marhitei balos: Tuhan Naibatamu do sisombahonmu,
sahalaksi do sibalosanmu (Mat. 4:10). Marhitei balos on, itegashon Jesus do
bahasa pitah Naibata do sibalosan bani goluh on. Nilai pengabdian jauh melebihi
harta pakon kekuasaan. Pengabdian bani Naibata ai do na pagoluhkon. “Ai aha ma
gunani bani jolma, age ganup dunia on bani, anggo magou do tonduyni?” (Mat.
16:26).
Martin Luther ongga
manghatahon, “Aku tidak dapat mencegah
burung terbang di atas kepalaku, tetapi aku dapat mencegahnya supaya tidak
bersarang di kepalaku.” Luther manggambarhon bahasa parlajouan sai adong do
isekitarta, seng tarolati hita, tapi boi do hita mencengah anjaha marjaga-jaga
ase parlajouan ai lang gabe manrajai goluhta. Bani teks on ipataridahkon Jesus
do sonaha cara berjaga-jaga anjaha mantaluhon kuasa parlajouan ai. Ipakei Jesus
do hagogohonni Hatani Naibata bani haganupan balosNi bani parlajouan na
binahenni sibolis. Ijon taridah do hagogohanni Hatani Naibata. Hatani Naibata
do na gabe kekuatan laho menghadapi haganup kuasani dunia on na sihol manlajou
hita.
Pokok-pokok
Renungan Pakon diskusi
1. Ilajou
sibolis do Jesus marhiteihon bagei bentuk pakon cara. Naha do menurut hita
bentuk pakon carani sibolis manlajou hita nuan on?
2. Ganup na
itawarhon sibolis hubani Jesus (ruti, habayakon, hasangapon) aima na gati
isurahon jolma bani goluh on. Tarlobih bani filosofi Batak 3H (hamoraon,
hagabeon, hasangapon). Sonaha do hita mambedahon na ija do parlajouan anjaha na
ija do pasu-pasu?
3. Naha do
pengalamanmu pasal hagogohanni Hatani Naibata na gabe sinjata mantaluhon
parlajouan?
Pdt.
Jonedy Chandra Purba
GKPS
Resort Kalimantan Timur
Tidak ada komentar:
Posting Komentar